Stratejik Maliyet Analizi Nedir?
Stratejik
bir maliyet analizi, bir firmanın maliyetlerinin hem üretim sürecinde hem de
satış ürünlerinde rakiplerine kıyasla nasıl sıralandığına dair bir çalışmadır.
Böyle bir analiz yapılarak, bir işletme maliyet yapısının nispeten güçlü olduğu
ve fazla maliyetlerin işin getirdiği yerleri belirleyebilir. Stratejik bir
maliyet analizi yapılırken göz önünde bulundurulması gereken bazı önemli
alanlar, kaynak edinimi, devlet desteğiyle iş kurma işgücü,
yatırım fırsatları ve ürün fiyatlandırmasının çeşitli maliyetlerini içerir. Bir
işletme, bir veya daha fazla rakip için karşılaştırmalı bir avantaj elde etmek
için bir maliyet farklılaştırması stratejisi ararken bu analizi gerçekleştirmek
özellikle önemlidir.
Birçok şirket, çeşitli ürün ve hizmetlerinin satışından elde
ettiği gelire yoğunlaşmaktadır. Bu şirketlerin gelir getirme yolundaki
masraflarını dikkate almaları da aynı derecede önemlidir. Yalnızca gelirleri
gelirlere göre düşürmek kazanç sağlayabilir ve firmalar da maliyet yapılarının
kendi endüstrilerindeki diğer firmalarla nasıl karşılaştırıldığının farkında
olmalıdırlar. Bu nedenlerden dolayı, bir maliyet analizi yapmak için rekabetçi
olmayı umuyoruz herhangi bir iş için çok önemlidir.
Stratejik bir maliyet analizine en çok ihtiyaç duyan bu
işletmeler, ticari rakiplerine bir avantaj sağlama aracı olarak maliyet
farklılaştırması stratejisini planlayanlardır. Bu, esas olarak, söz konusu
firmanın, en yüksek kalitede ürünlere sahip olmakla ilgili olmadığı anlamına
gelir. Bunun yerine, diğer firmalara benzer ürünler üretmek istiyor, ancak daha
düşük maliyetle. Bunu yaparak, firma nihayetinde daha fazla kar elde edebilir.
Bir stratejik maliyet analizinin, bir firmanın sahip
olabileceği avantaj ve dezavantajların belirlenmesinde yararlı olabileceği
birçok alan vardır. Her şeyden önce, analiz, bir şirketin kendi ürünlerini
yapmak için ihtiyaç duyduğu hammaddeleri edinme maliyetine odaklanmalıdır.
Sourcing, bir işletmenin bu materyalleri nasıl satın almayı seçtiği terimidir
ve bu sürecin maliyet analizi, var olabilecek verimsizlikleri açığa
çıkarabilir.
Oradan,
stratejik bir maliyet analizi, üretim sürecinin kendisi üzerinde odaklanmalı,
firmaların yağları kesebileceği ve yine de aynı üretim miktarlarına
ulaşabileceği alanlar bulunmalıdır. Eğer bir firma önemli bir yatırım yapmayı
tercih ederse, devlet desteği hayvancılıkbunun yeni bir yere genişleme mi yoksa farklı bir pazarın köşesine
çekilmeye çalışılması mı gerekiyorsa, böyle bir inisiyatifin maliyetlerinin
analizi çok önemlidir. Genel analiz, bir ürünün mağaza raflarında bittiği
sürecin hemen hemen her aşamasında yer alan maliyetlere ışık tutacaktır.
Yorumlar
Yorum Gönder