Standart Maliyet Nedir?
Üretim ve
hizmet endüstrilerinde, bir ürünün, ünitenin veya hizmetin standart maliyeti,
şirketin ürün, birim veya hizmetin üretim maliyetinin ne kadar olacağını
düşünmesidir. Şirketin gelecekteki üretim hakkında seçimler yapmasına yardımcı
olmak için ürün, birim veya hizmetin gerçek maliyeti ile karşılaştırılabilir.
Gerçek maliyet, devlet desteğiyle iş kurma tüm
masrafların ne zaman sonlandırıldığına ve sadece ürün üretildikten sonra belirlenebildiğine
göre, ürünün, ünitenin veya hizmetin maliyetinin ne kadar olduğudur. Bu
nedenle, planlamada standart maliyet sıklıkla kullanılır.
Bir şirket, örneğin bir kalem gibi yeni bir ürün çıkarmak
isterse, şirketin kalem yapmanın faydalı olup olmadığını düşünmesi gerekir.
Şirket, masrafların ödenmesi için masrafların ödenmesinden sonra kalem
satışından kâr elde edip edemeyeceğini düşünecektir. Bunu belirlemek için
şirket kalemin standart maliyetini bulacak. Bu, hammaddelerin maliyeti, işgücü
ve hatta bir tesisin satın alınması veya kiralanması ve tesise güç sağlanması
anlamına da gelebilir. Kalemi pazarlama ve taşıma gibi diğer harcamalar da
içinde bulunabilir.
Şirket tüm değişkenleri araştıracak. Bir kişi veya insan
komitesi mürekkep giderlerini, geçmişte benzer kalemler üretmenin ne kadar
maliyetini ve bir üretim tesisinin genel masraflarını araştırır. Bütün bu
faktörler standart maliyete katılır. Kalem üretildikten sonra, şirket standardı
gerçek maliyetle karşılaştırır.
Eğer ikisi arasındaki sapma yüksekse, şirket kalemin neden
tahmin edilenden daha fazla olduğunu öğrenmek için daha fazla araştırma
yapacak. Şirket, ek masrafların nereden geldiğini öğrenmek için prosedürleri,
tedarikçileri ve üretimin diğer yönlerini araştırabilir. Bu, daha düşük bir
gerçek maliyetle sonuçlanacak eylemlerini değiştirmesine izin vererek şirketin
verimliliğini artırır. Bazı durumlarda şirket, ürün maliyetinin üretilip
piyasaya sürülmesine çok fazla karar verebilir.
Bir ürünün,
birimin veya hizmetin standart maliyetinin bazı sınırlamaları vardır. Doğru bir
tahmin bulmak çok fazla araştırma, zaman ve para gerektirir. Piyasadaki
değişiklikler, malzemelerin maliyeti ve üretim veya dağıtım hatları, devlet desteği hayvancılık fiili masrafın belirlenmesinden önce belirli bir rakamı
yanlış yapabilir. Son olarak, standart maliyet standart olmayan ürünler için
kullanılamaz. Örneğin, doğrudan tüketici spesifikasyonlarına yapılan ürünler,
çünkü bunların maliyeti müşterinin neye göre değişeceğidir.
Yorumlar
Yorum Gönder